Hopp til hovedinnhold
Fag i Bekk/Vet du hva slags produktcoach ...Vet du hva slags produktcoach du ...

Vet du hva slags produktcoach du trenger?

Publisert:20. mai 2024

Hvis du jobber med å få til produktorientering, er sannsynligheten stor for at du trenger produktcoacher for å hjelpe deg med den omfattende transformasjonen. Gitt transformasjonens omfang, følger det at coachingen du trenger må dekke en betydelig bredde. I en fersk artikkel på SVPG.com beskriver Marty Cagan fem kategorier produktcoacher. Denne kategoriseringen gir mening for meg gitt mine erfaringer, og den gir oss et fornuftig begrepsapparat. La oss ta en nærmere titt!

Produktcoaching kan deles inn i fem kategorier

Merk at vi må skille mellom en kategori og en person: En person som jobber som produktcoach kan fint ha kunnskap innenfor flere kategorier. Vi skal se nærmere på dette senere i artikkelen. Først ser vi på de fem kategoriene:

Transformasjonscoach (engelsk: Transformation coach)

«…if a transformation coach has never worked at the C-suite level helping key executives and stakeholders in finance, sales, marketing, HR and legal to understand how to constructively engage with a product organization operating in the product model, they will lack the experience necessary to coach the company leaders.»

- Marty Cagan, Good Product Coach / Bad Product Coach

En transformasjonscoach jobber primært på toppledernivå, hvor formålet er å skape forståelse for produktorientering, og få til omfattende endringer i rammebetingelser. Å jobbe produktorientert handler om å flytte mer ansvar til teamene, og dette er ikke noe man får til uten endringer i rammebetingelsene. Det handler om alt fra hvordan styringsmekanismene fungerer, til hvordan man gjør budsjettering. Ledelsesrådgivning er et eget fagfelt, og det er kritisk at en transformasjonscoach behersker dette, i tillegg til å ha kunnskap og ferdigheter om hvordan det er å jobbe produktorientert.

Produktsjefcoach (engelsk: Product leadership coach)

«If a product leadership coach has never created a compelling product vision, or an insight-driven product strategy, or worked through the trade-offs involved with an effective team topology, they will be unable to provide the necessary coaching to product leaders.»

- Marty Cagan, Good Product Coach / Bad Product Coach

En produktsjefcoach jobber med å coache produktsjefer (engelsk: product leaders). Norske virksomheter har ofte produktsjefrollen innplassert som en produktområdeleder. Dersom man aldri har jobbet produktorientert, er produktsjefrollen helt ny. Den minner ikke om noen av rollene man kjenner fra en klassisk prosjektmodell. Produktsjefcoaching handler i stor grad om å hjelpe produktsjefene med rolleforståelse, men man må også ha inngående kompetanse på alt fra produktstrategi og -visjon, til teamorganisering.

Produktledercoach (engelsk: Product management coach)

«If a product management coach has never served as a product manager on an empowered product team where they were responsible for solving for the business, and they don’t understand the diverse and complex constraints of sales, marketing, finance, legal, compliance, and more, they simply won’t know how to provide the necessary coaching to product managers.»

- Marty Cagan, Good Product Coach / Bad Product Coach

En produktledercoach jobber med å coache produktledere (engelsk: product managers). Produktledercoaching handler i stor grad om å hjelpe produktlederne med rolleforståelse. I motsetning til produktsjefrollen, så har produktlederrollen en motpart i en klassisk modell (produkteierrollen). Disse er svært forskjellige, og Marty Cagan peker i Transformed på at det er en fallgruve å automatisk konvertere folk i disse rollene.

Som produktledercoach er forståelsen for hvordan man navigerer en virksomhet, samt hvordan et produktteam fungerer, svært sentral. Produktlederen må fungere som et kontaktpunkt for teamet, og ta en proaktiv rolle mot andre interessenter. I tillegg kommer det sentrale bidraget produktlederen har i produktutforskning (engelsk: product discovery). En produktledercoach må ha inngående kunnskap om alt dette, for å kunne bistå produktlederne på en god måte.

Produktutforskningscoach (engelsk: Product discovery coach)

«If a product discovery coach has never served as a product manager or product designer on an empowered product team responsible for solving for value, viability, feasibility and usability, they simply won’t know how to provide the necessary discovery coaching to product teams.»

- Marty Cagan, Good Product Coach / Bad Product Coach

En produktutforskningscoach jobber med å coache et produktteam, og spesielt produkttrioen, på produktutforskning. Å lykkes med produktutforskning er selve kjernen i hvorfor et myndiggjort team skaper mer verdi enn et «feature factory» team: Det er her beslutningene tas om hvordan man løser problemene man har fått, og det er her teamet tar ansvar for at disse løsningene gir verdi til virksomheten. En produktutforskningscoach må derfor ha inngående kunnskap om de fire produktrisikoene (gjennomførbarhet, brukervennlighet, attraktivitet og forretningsrisiko), og hvordan man jobber for å avdekke disse. Rolleforståelse i produkttrioen er også en viktig komponent, og rammeverk som Opportunity Solution Trees er noe man må ha kontroll på.

Produktleveransecoach (engelsk: Product delivery coach)

«If a product delivery coach has never actually been an engineer on a product team setting up the test and release automation for continuous delivery, they simply won’t know how to provide the necessary delivery coaching to the engineers.»

- Marty Cagan, Good Product Coach / Bad Product Coach

Produktleveransecoach er en rolle som i mitt hode har den samme kjernen som en smidig coach. Nå brukes begrepet smidig coach svært bredt, og jeg skal ikke gå inn på det i denne artikkelen, men en produktleveransecoach må ha bunnsolid forståelse for de smidige prinsippene, og kunne bygge smidig modenhet i team. Målet for en produktleveransecoach er å få teamet til å levere så smidig som mulig. I praksis vil dette si å få på plass måling av DORA-metrikkene med tilhørende rutiner for å forbedre dem over tid, lykkes med kontinuerlig leveranse, og bygge en teknisk rigg som muliggjør A/B-testing (og lignende) i produksjon, for å nevne det mest sentrale.

Én rolle kan ikke gjøre alt

«First and foremost, a good product coach has relevant experience in the product model»

- Marty Cagan, Good Product Coach / Bad Product Coach

Dette sitatet gjelder for alle produktcoacher: Du må ha relevant erfaring med å jobbe produktorientert! Hver av de fem produktcoachkategoriene krever omfattende kompetanse innenfor krevende fagfelt. Det er også relativt lite overlapp mellom dem, og det er ikke uvanlig at man kan mestre én, uten å ha nevneverdig kunnskap om noen av de andre. Når det er sagt, så må vi skille mellom kategoriene på den ene siden, og personer på den andre siden. Over tid kan en erfaren produktcoach fint opparbeide seg kunnskap innenfor flere kategorier.

Vi kan lage en enkel visualisering som tar for seg ferdighetene til en produktcoach (figur 1):

Med utgangspunkt i denne visualiseringen, kan man kartlegge og kommunisere kompetansen man har. La oss ta et eksempel: En tech lead med betydelig teknisk erfaring har i en lengre periode jobbet i et produktorientert team med en velfungerende produkttrio (engelsk: product trio). Vedkommende har bygget opp en god forståelse for hvordan man jobber med produktutforskning. I tillegg har vår kjære tech lead deltatt i presentasjoner for en toppledergruppe for å få til endringer, og sparret mye med sin produktleder om rolleforståelse. Vår tech lead vurderer sin egen produktcoachingkompetanse som følger (figur 2):

Dette er en enkel oppstilling, men den gir oss likevel et godt verktøy for å skape en felles forståelse: Vi ser eksempelvis at vår tech lead ikke bør innplasseres som en produktsjefcoach. Modellen kan brukes like enkel som den er her, eller utvides med flere nivåer for å detaljere kompetansenivået ytterligere.

Hva med motparten, det vil si behovshaverne som skal hente inn produktcoacher for å lykkes med produktorienteringen? La oss dreie perspektivet for å se hvordan de kan ta i bruk produktcoachkategoriene, for å tydeliggjøre bistanden de trenger.

Tenk nøye over hvilke behov du har for produktcoaching

Vi kan se for oss at behovene for produktcoaching kan stilles opp på samme måte som kompetansekartleggingen i figur 1 og figur 2 (hvor vi bytter ut benevnelsene på nivåene med behov, i stedet for kompetanse). Før man gjør det, mener jeg man er tjent med å ta et steg tilbake, og begynne med de elementære spørsmålene i den produktorienterte modellen:

Hvilke av disse endringene sliter man med å få til? Hvor har transformasjonen stoppet opp? De fem kategoriene for produktcoaching har en naturlig kobling til spørsmålene i den produktorienterte modellen:

Dersom man klarer å identifisere hvilke av de tre spørsmålene man sliter med å få til endring ved, så er det lettere å forstå hvilken produktcoaching man trenger. Muligens må man gjøre ytterligere kartlegging for å forstå behovet godt nok, men dette er et godt sted å starte.

Vær tydelig på behov og ferdigheter

Produktorientering har kommet for å bli. Jeg tror at produktcoaching er kritisk for å lykkes med transformasjonen mot den produktorienterte modellen. I flere år har jeg jobbet som produktcoach, i et team med andre produktcoacher. Ofte har jeg opplevd at det er vanskelig å kommunisere nøyaktig hva vi kan og hva vi gjør, på en måte som er enkel å forstå for andre. Med produktcoachkategoriene har vi et begrepsapparat som gjør det enklere å diskutere og forstå, samt synliggjøre behovene.

Dersom vi ikke differensierer mellom produktcoacher, så risikerer vi å få et misforhold mellom behovene vi har for produktcoaching, og kompetansen til produktcoachene vi henter inn. Det er eksempelvis svært stor avstand mellom en produktleveransecoach som er ekspert på kontinuerlig leveranse og oppsett av Git-rutiner i et team, og en transformasjonscoach som er vant til å lage presentasjoner og holde innlegg for toppledergrupper. Hvis du setter den ene til å gjøre den andres jobb, så er sannsynligheten stor for at vedkommende feiler hardt og brutalt.

De som sitter på behovssiden, er tjent med å være tydelige på sine behov. Vi som jobber som produktcoacher har et tilsvarende ansvar for å være ærlige om vår kompetanse. Teresa Torres omtaler seg selv som en Product Discovery Coach i sin LinkedIn-profil. Med sin berømmelse kunne hun fint brukt produktcoach som tittel, men Teresa velger å spisse profilen sin. Dette synes jeg er eksemplarisk, og noe vi alle kan lære av: La oss være tydelige på hva vi kan, og hva vi ikke kan.

Del kunnskapen

Har du en kollega som også hadde dratt nytte av denne artikkelen?

Mer fra Fag i Bekk

Nå er du ved veis ende. Gå til forsiden hvis du vil ha mer faglig påfyll.

Til forsiden