Marty Cagan har denne våren kommet med boken TRANSFORMED: Moving to the Product Operating Model. Dette er hans tredje bok om produktorientert utvikling og ledelse. Før Transformed har han også skrevet INSPIRED: How to Create Products Customers Love og EMPOWERED: Ordinary People, Extraordinary Products.

Alle tre er gode bøker under samme overordna tema. Trenger man da å lese Transformed hvis man har lest Inspired og Empowered? Skal du lese Transformed eller kan du la være?
Er det noe nytt fra Cagan i Transformed?
Inspired tok for seg beste praksis for produktteam som virkelig lykkes med å jobbe produktorientert. Empowered tok så for seg hvordan produktledere kan legge til rette for hvordan ansvarliggjorte team kan lykkes med å jobbe produktorientert. Transformed tar for seg selve overgangen fra en klassisk leveransestyrt modell til en produktorientert modell.
Boken har følgende tre målsetninger:
- Boken skal lære oss om den produktorientere modellen og hva det vil si å jobbe på denne måten
- Den skal overbevise oss om at det er mulig å gjøre denne transformasjonen, selv om det er vanskelig.
- Boken skal også inspirere oss, slik at vi ser hva vi kan få til med å gå over til den produktorienterte modellen.
Inspired, Empowered og Transformed overlapper noe i tematikk, men står du i en omstilling der du er på vei over til den produktorienterte modellen anbefaler jeg deg å lese boken. Selv om du har lest Inspired og/eller Empowered.
Trenger du et felles begrepsapparat i din organisasjon?
Den første målsetningen til boken er at den skal lære oss om den produktorienterte modellen og hva det vil si å jobbe på denne måte. Cagan kommer ikke med noe revolusjonerende nytt, men boken gir oss et begrepsapparat og en lettfattelig gjennomgang av de sentrale konseptene i den produktorienterte modellen. Boken konkretiserer, strukturerer og setter ord på hva en produktorganisasjon skal være.
I denne artikkelen Har du en produktorientert modell? oppsummerer Jarle Svendsrud Hagset de tre spørsmålene Cagan sirkler rundt i boken.

Boken er tydelig på hva som går igjen blant virksomheter som lykkes med produktorientering. Det er ingen vage beskrivelser, men dønn konkrete utgreiinger om hvordan de jobber. Det er også forfriskende skarpe formuleringer om hva som er falsk produktorientering — altså hva som ikke vil fungere.
Så trenger du knagger din organisasjon kan henge utfordringene på for å skape et felles verdensbilde? Eller trenger du eksempler på gode og dårlige erfaringer å diskutere ut fra? Da vil jeg anbefale deg å lese denne boken.
Trenger du byggesteiner for din produktorienterte modell?
Den andre målsetningen til boken er at den skal overbevise oss om at det er mulig å gjøre denne transformasjonen til en produktorientert måte å jobbe på, selv om det er vanskelig.
Cagan gjennomgår både hvilke prosesser, hvilken kompetanse og hvilke folk du må ha på laget for å lykkes i overgangen til produktorientert utvikling og ledelse.
I modellen peker Cagan både på prosesser rundt hvordan vi prioriterer, og hvordan vi løser de problemene som er prioritert.
En av prosessene Cagan setter søkelys på er «Product discovery» eller produktutforskning på norsk. Han ønsker å skifte fokuset fra «time to market» til «time to money», og fokusere på «outcome» ikke «output». Målet er ikke å levere flest mulig leveranser på kortest mulig tid (output), men å levere det som gir mest mulig effekt og verdi (outcome). Dette åpner døren for produktutforsking. Sonja Sarah Porter gir deg en god innføring i produktutforskning i denne artikkelen Produktutforsking 101: Prosessen med å finne det som er verdt å bygge.

Cagan er også ganske spesifikk på hvilken type kompetanse du trenger i et ansvarliggjort team. Han fokuserer på produktdesigneren, tech lead og produktlederne.
Vi i Bekk har skrevet en del om dette på bloggen vår tidligere:
- Du som tech lead er essensiell i transformasjonen til produktmodellen
- Produkteieren er død, lenge leve produktlederen!
- Kjære produkteier, vi trenger deg i teamet
Cagan er krystallklar på at den produktorienterte modellen trenger sterke produktledere, og at produktteam trenger bedre ledelse, ikke mindre ledelse..
Er du en produktleder som ønsker å lykkes med teamene dine i overgangen til ny modell anbefaler jeg deg å lese boken. Her ligger alle byggesteinene du trenger for å bygge broen over til den andre siden, og til din nye produktorienterte hverdag.
Er det mulig å lykkes?
Den tredje målsetningen for boken er at den skal inspirere oss. Vi skal se hva vi kan få til ved å gå over til den produktorienterte modellen, både gjennom teori og eksempler. Boken beskriver case-studier fra hele verden, og viser at den produktorienterte modellen kan bygges i alle typer arbeidsliv. Samtidig er det få norske bedrifter som helt ut har fått til dette enda. Enkelte får til produktorganisering i deler av organisasjonen, men det er få som jobber «ekte» produktorientert i hele organisasjonen.
Inspirasjonen på «beste praksis» uteblir derfor litt for egen del, men det som skaper engasjement er de forfriskende skarpe formulering om hva som er «falsk produktorientering», altså hva som ikke vil fungere.
Er behovet ditt en bok som inspirerer gjennom gode eksempler på beste praksis, så er kanskje ikke dette den beste boka.
Lese eller la være?
Så skal du lese boken eller skal du la være? Min anbefaling er at boken er vel verdt både tiden og pengene. Jeg skiftet på å lese boken på Kindle og høre på den i Audible i bilen på vei til hytta.
Jeg står fortsatt i ulike former for spagatøvelser etter jeg har lest boken, men den har gitt meg gode begreper og knagger som gir meg litt bedre fotfeste. Der jeg jobber nå, så befinner vi oss midt i en transformasjon. Endringer tar tid, men jeg synes boken gir meg god støtte. Transformed beskriver godt hva det vil si å jobbe produktorientert. Boken er full av håndfaste formuleringer og konkrete eksempler, både på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Den er forfriskende direkte og rett på sak. Den viser oss også hva som skal til, og hva vi må fokusere på for å komme oss over til den produktorienterte siden.
Så får det heller være at det er det opp til hver enkelt av oss å la seg inspirere og engasjere til å bli en enda bedre toppleder, produktleder eller team-medlem i en produktorientert hverdag.
Del kunnskapen
Har du en kollega som også hadde dratt nytte av denne artikkelen?
Skrevet av
Relevant innhold
Her finner du innhold i samme gata om du vil lære mer.
Mer fra Fag i Bekk
Nå er du ved veis ende. Gå til forsiden hvis du vil ha mer faglig påfyll.
Til forsiden