Hopp til hovedinnhold

Fra bærekraftsambisjoner til målbare resultater og suksess

Publisert:30. oktober

I dag er bærekraft et sentralt tema for majoriteten av norske selskaper. Likevel møter mange betydelige utfordringer i forsøket på å gjøre bærekraft til en praktisk og reell del av sin virksomhet.​

Det kan være flere årsaker til det. Hos mange virksomheter...

1) ...er ansvaret for Bærekraft organisert som en «perifer funksjon», ofte hos en person, plassert helt på siden, eller bortgjemt som en liten del av et forretningsområde i virksomheten, i en støttefunksjon. Dette gjør at flere Bærekraftsansvarlige sliter med å få gehør i resten av virksomheten, og manglende engasjement på tvers av forretningsområder og team.​

2) ...henger Bærekraftstrategien litt på siden og blir en løs ambisjon på siden av virksomhetens mål. Dette medfører at Bærekraft mangler tilstrekkelig fokus og knytning til kjernevirksomheten, som videre medfører at det ikke blir prioritert. Hos mange virksomheter har Bærekraft kun et snev av oppheng i virksomhetsstrategien, og hvor Bærekraftambisjonene blir vagt formulert og blir det virksomheten styrer etter i fellesskap. Det er derfor en risiko for at prioriteringene ikke har nødvendig forankring i øvrige forretningsområder.

3) ...står Bærekraft i «kamp» med konkurrerende «fanebærere» på andre tuer om fokus, retning og prioritering. Med en på hver sin tue, blir det ulike signaler om hva som er viktig. For ansatte oppleves da alt viktig - og det er vanskelig å skille hva som er viktigst. De ansatte prøver etter beste evne å finne sin vei mot strategien​.

Dette gjør det vanskelig å få Bærekraft i spotlighten og gjør det krevende å kunne lykkes med realisering av bærekraftsambisjonene. Det er imidlertid flere veier og løsninger som kan føre til suksess. Noen løsninger er:

Løsning 1: Integrere Bærekraft i virksomhetsstrategien for å oppnå meningsfylt påvirkning. Å integrere bærekraft i virksomhetsstrategien, fremfor å ha det som en egen satsning på siden (dersom det er sentralt for virksomheten), vil gi virksomheten et fundament for å trekke i samme retning.

Grad av integrasjon vil imidlertid variere med modenheten og ambisjonsnivået på Bærekraft i virksomheten. Det er ikke sikkert at første steg for alle er å løfte bærekraft opp på agendaen gjennom full strategisk integrering. Mange nye forretningsområder har for flere virksomheter behov for å modnes og utforskes, før man gjør en vurdering av hvordan det kan treffe virksomheten og hvordan man bør imøtekomme det. Potensialet for å oppnå bærekraftsambisjoner vil imidlertid øke med grad av strategisk integrasjon.

Løsning 2: Få felles eierskap for å klare og få samlet fart, kraft og omstilling​. En bærekraftsansvarlig vil ikke lykkes med omstillingen alene og er helt avhengig av at ledelsen tar et felles eierskap for å kunne klare å få verdiuttaket og gjennomføringen ut i forretningsområdene og teamene. Involvering og det å gjøre Bærekraft relevant for sentrale deler av organisasjonen er viktig for å kunne lykkes med operasjonaliseringen – de ansatte må forstå prioriteringene.

Da var retningen og eierskapet potensielt satt. Hva nå? Man har da en tydeligere retning og prioritet, men hvordan kan vi sikre at det gode arbeidet på toppen sildrer ned?​ Hvordan ta stegene fra store ord til reell handling?​ Å oversette bærekraftsambisjoner til målbare resultater er en krevende oppgave, og vår erfaring tilsier at mange selskaper sliter med å ta de avgjørende stegene fra store ord til reell handling.​

Løsning 3: Et verktøy kan være målstyring - et tydelig mål om hvor man skal og målinger som man kan styre etter om man er på rett vei​. Ett mål er ikke det samme som en strategi! Mange setter mål om å bli mer bærekraftige, men uten en plan/prioritering for hvordan man skal komme dit vil man ikke lykkes! Vi må måle det vi skal bli bedre på - og dette gjelder også bærekraft. Vi må konkretisere ambisjonen ned i noe målbart, effekter, som vi kan følge opp og ikke minst tørre å måle fremdrift for å prioritere innsats. OKR er et mulig verktøy for å operasjonalisere strategien. (For mer informasjon om OKR se mitt tidligere blogginnlegg om koblingen mellom strategi, OKR og KPIer).

Dette er kun noen forslag til løsninger. Det er viktig å huske at det er flere veier som kan føre til suksess, men essensen er å skape en helhetlig tilnærming til bærekraft som er strategisk forankret og organisert for suksess.

Lurer du på hvordan du kan komme i gang eller om dette kunne vært noe for din virksomhet? Ta gjerne kontakt med Elisabeth Rønneberg Lerfald på elisabeth.lerfald@bekk.no for en prat!