Hvordan får vi elever til å forstå teorien – ikke bare bestå? Denne sommeren har vi fått være med på å skape en motiverende læringsopplevelse som gjør kjøreteori enklere å forstå.
Gjengen bak rattet
Heisann! ☀️ Vi er Aiman, Theodor, Magnus, Frederik og Maria – fem sommerstudenter fra NTNU med bakgrunn i informatikk, datateknologi og industriell design. I løpet av sommeren har vi jobbet med både utvikling og interaksjonsdesign, og vært sjåførene i følgebilen til Bekkerne som allerede jobber på prosjektet. Det har blitt noen omveier og fartsdumper underveis, men med god veiledning og mye prøving og feiling, har vi klart å holde noenlunde stø kurs gjennom prosjektet.

Dette har vi gjort
Målet vårt i sommer har vært å utvikle en ny og mer engasjerende måte å lære kjøreteorien på. Vi har bygget en løsning basert på konseptet mikrolæring, hvor dyktige fagfolk kan lage minikurs (eller boosts, som vi kaller dem) på 2–4 minutter. Løsningen vår blir en del av Teoria, en ny plattform utviklet av Bekk og Infinity Drift, hvor elever kan øve til teorien gjennom ulike prøvemoduser.
Utformingen av disse minikursene skal hjelpe elevene å holde fokus og unngå at de havner i den klassiske “scrolling på autopilot” fellen. Vi har satt rammer for at innholdet skal bli så lett som mulig å fordøye og samtidig løfte fram det viktigste: selve teorien.
Vi har brukt Sanity CMS for å lage en fleksibel redaktøropplevelse, koblet til en frontend bygget i TypeScript med React Router v7. På baksiden snakker løsningen med en Kotlin-backend som henter innhold fra Airtable og en PostgreSQL database. Det tekniske oppsettet gir kjørelærerne mye frihet til å designe kursene slik de vil, samtidig som det er enkelt å vedlikeholde og bygge videre på.
Underveis har vi testet løsningen på både elever, kollegaer og venner. Det har vært både nervepirrende og gøy å se hva som faktisk fungerer og hva som bare funker i hodene våre. Den ekte brukertesten skjer derimot når løsningen vår slippes ut live! 🚀

Cruising og fartshumper
I begynnelsen var vi kjempegira, hodeløse høns som ville gape over alt og ingenting. Vi hadde masse ideer og tanker vi ville prøve ut, og vi kjørte på i en heidundrende fart. Veldig bra at vi var gira og engasjerte, men det kan faktisk bli for mye av det gode. Etter god veiledning fra fadderne våre skjønte vi at vi måtte slippe litt på gassen og fokusere på hva som faktisk var målet med prosjektet vårt.
Vi har hatt god samkjøring og høy fart gjennom prosjektet. Til tider har vi vært usikre på retningen vi skulle ta og møtt på utfordringer med kompleksitet i struktureringen av kursene. Vi er dog superfornøyde med resultatet og gleder oss til å se det vi har jobbet med komme til live etterhvert! 🔥

Sommerjobb i Bekk
Med fare for å høres ut som samtlige andre sommerjobbere i andre konsulentselskap, er det vanskelig å velge ut bare noen få høydepunkt fra sommeren. Vi har hatt midtsommerfest, fag- og kreativ kveld, utekino, leilighet til leilighet og masse aktiviteter som klatring, løping og bading 😎
Vi synes også det har vært motiverende å jobbe i et ungt miljø hvor den faglige interessen bobler over. I tillegg til workshops og foredrag har vi fått prøvd ut forskjellige faggrupper i Bekk. Her har vi blant annet lært mer om Kotlin, React og designstrategi.
Topp tre ting vi har lært av å jobbe i Bekk:
- Å jobbe smidig og teste kontinuerlig minimerer risiko
- Hyggelige kollegaer og en engasjert kunde gjør arbeidshverdagen gøy
- Jobb fort, men ikke så fort at man glemmer hva som er viktig 🤝
Klare for neste gir
Etter en sommer full av prøving, feiling og små og store seiere, sitter vi igjen med litt bedre faglig selvtillit og en solid dose motivasjon. Vi har fått kjenne på hvordan det er å jobbe tverrfaglig på et ekte prosjekt i et miljø som både heier og utfordrer. Nå er vi klare for å ta med oss alt vi har lært videre (men kanskje trykke på bremsen litt oftere underveis). Vi gleder oss til å se det vi har gjort ute i levende live, og håper det kan bidra til at nye sjåfører både kjører og føler seg tryggere i trafikken! 🚗
Del kunnskapen
Har du en kollega som også hadde dratt nytte av denne artikkelen?
Skrevet av
Relevant innhold
Her finner du innhold i samme gata om du vil lære mer.
Mer fra Fag i Bekk
Nå er du ved veis ende. Gå til forsiden hvis du vil ha mer faglig påfyll.
Til forsiden