Hopp til hovedinnhold
Fag i Bekk/Lettbeint strategisk ...Lettbeint strategisk verktøykasse ...

Lettbeint strategisk verktøykasse for AI

Publisert:25. mars
Skrevet av:Bendik Witzøe

Husk at som leder, er det ikke ditt ansvar å identifisere og prioritere de faktiske use-casene med AI. Ditt ansvar er å gjøre resten av virksomheten din i stand til dette — hver eneste dag.

«»

Et spørsmål om modenhet

I forrige bloggpost, hevdet vi at AI kan gi varige konkurransefortrinn dersom man evner å bygge det inn i tjeneste- og produktutviklingen. Vi mener dette er et strategisk valg som ikke krever en lang strategiprosess. I det følgende skal vi se på spørsmål man bevisst bør ta stilling til for å lykkes med AI.

Hvilke spørsmål som er aktuelle og svaret på disse, avhenger av hvor moden virksomheten er. Har du så vidt startet å utforske AI i kjernen av tjeneste- og produktleveransene dine, er det bortkastet å legge en strategi for skalering. Med andre ord må ditt strategiske tankegods innen AI være egnet for et gitt formål:

Modenhetspyramide for AI

Det er flere spørsmål å ta stilling til jo lenger opp i modenhetspyramiden vi beveger oss. Vår erfaring er at mange virksomheter i dag befinner seg i et av de to nederste nivåene. La oss se på noen strategiske spørsmål vi må ta stilling til når man er i startgropen.

Begynnende: Gjør utforsking mulig, motiverende og trygt

Befinner du deg i startgropen, trenger du tre bestanddeler for å starte utforskingen:

  1. Early adopters av AI som har engasjement, energi og kompetanse til å utforske AI
  2. De riktige verktøyene for å støtte menneskene i punkt 1
  3. Enkle kjøreregler for å gjøre utforskingen trygg

Dette ser enkelt ut, men er samtidig vanskelig. Vår erfaring er at kun 1–5% av ansatte oppfyller beskrivelsen i #1, selv i teknologitunge og innovative bedrifter:

Mange melder seg til å få tilgang til AI-verktøy og -modeller, men få tar disse i bruk i praksis. Det er mer effektivt å identifisere hvem som faktisk setter handling bak ord, ta grep for å støtte disse og herfra skape ringvirkninger, enn kampanjer mot alle ansatte.

Videre må de riktige verktøyene være på plass. Det må tas et aktivt valg rundt hvem man vil støtte: Skal teknologene/utviklerne stå for utforskingen, forretningsbrukere eller begge? Er svaret førstnevnte, holder det ikke med en AI-assistent i et webgrensesnitt — du må gi utviklerne dine tilgang til modeller de kan orkestrere og tilpasse. Ettersom utviklingen går lynraskt, bør du sørge for at nye verktøy kan tilkomme og gamle fases ut i relativt raskt tempo.

Til sist trengs det trygge kjøreregler som svarer ut sentrale spørsmål:

  • Hvem får ansvaret for bruken av AI?
  • Hva slags data kan vi benytte med hvilke verktøy?
  • Hva slags type beslutninger og brukere kan vi påvirke med AI? For kunder/sluttbrukere, ansatte?

Disse tre grepene er nok til å komme i gang, gitt at formålet ditt er å lære om hvilken betydning AI kan ha for produkter og tjenester i din virksomhet.

Utforsker: Styr utforsking i strategisk viktige retninger

Er du i gang med å utforske, er det neste fokuset å styre utforskingen i retninger som støtter opp om din overordnede virksomhetsstrategi. Dette gjør de fleste daglig gjennom å lede virksomheten med én eller annen tommelfingerregel som for eksempel 70-20-10:

  • 70% av innsatsen bør ligge i å utnytte eksisterende tjenester og teknologi mot eksisterende kunder
  • 20% av innsatsen bør ligge i å utforske tilgrensende forretning og teknologi selskapet i mindre grad leverer i dag
  • 10% av innsatsen bør ligge i å utforske helt ny forretning, gjerne mot helt nye kunder

Som mennesker, er vi imidlertid mindre gode på å huske velprøvd metodikk når ny teknologi hypes opp. Vår erfaring er at AI får hoppe bukk over eksisterende prioriteringsmekanismer. Resultatet er at AI-initiativ i langt større grad vektes mot helt ny forretning. Dette skyldes delvis at mennesker overvurderer endringer gjennom ny teknologi på kort sikt (Amaras lov). Fenomenet forsterkes imidlertid dersom det mangler en bevisst strategisk tanke rundt hvordan vi styrer AI-utforskingen. Konsekvensen er i verste fall å kaste investeringer etter svært risikable AI-anvendelser.

Figuren under illustrerer strategiske valg for en virksomhet som ønsker å styre utforsking av AI: Hvordan vekter og styrer vi innsats innen eksterne og interne dimensjoner, mot utforsking versus optimalisering?

Hvordan kommer man i gang?

Avsnittene over illustrerer noen utvalgte av de overordnede valgene innen generativ AI som bør diskuteres på strategisk nivå. Vår erfaring er at dette ikke krever en langvarig strategiprosess. Én eller få kortere workshops med relevant ledelse er ekstremt effektivt i å sette premisser for AI i virksomheten. Husk at som leder, er det ikke ditt ansvar å identifisere og prioritere de faktiske use-casene med AI. Ditt ansvar er å gjøre resten av virksomheten din i stand til dette — hver eneste dag.

Del kunnskapen

Har du en kollega som også hadde dratt nytte av denne artikkelen?

Skrevet av

Mer fra Fag i Bekk

Nå er du ved veis ende. Gå til forsiden hvis du vil ha mer faglig påfyll.

Til forsiden