Hopp til hovedinnhold
Fag i Bekk/Kom igang og skap mer ...Kom igang og skap mer verdi med ...

Kom igang og skap mer verdi med data

Publisert:18. oktober 2024

I en tid hvor vi nærmer oss toppen av hypekurven på (generativ) kunstig intelligens, og dermed også data er det mange som lurer på hvordan de skal utnytte dette potensialet. Data er en verdifull ressurs, og det er store gevinster i å bli en datadrevet organisasjon. Dessverre er det mange som starter på feil sted, og det gjør at veien til datadrevenhet blir lenger enn strengt nødvendig. Vi må slutte å snakke om at vi skal være datadrevet og heller fokusere på hvilken effekt vi skal oppnå og hvordan den skal realiseres.

Hva betyr det egentlig å være datadrevet?

Mange ser ofte for seg en heldigital organisasjon hvor store mengder data forvaltes og brukes på tvers av organisasjonen. Det er dashboards overalt som viser utviklingen i kundeatferd og det etterspørres alltid data i beslutningsunderlagene. Og det er helt riktig. En datadreven organisasjon kan se sånn ut, men det kan også være noe helt annet. Målet er å ta gode beslutninger og utvikle gode tjenester, uavhengig av om disse tjenestene er digitale eller fysiske produkter.

Det viktigste for å nå dette målet er at beslutninger og vurderinger gjøres på bakgrunn av innsikt og fakta. Data har stort sett ingen verdi før den har ført til ny eller bedre innsikt, som kan brukes til noe som skaper verdi for virksomheten. Når du har skapt verdi, er det enklere å vurdere hvilken data du har mest behov for, som deretter kan benyttes til å få ytterligere innsikt og skape mer verdi igjen.

Sett fokus på det som er viktig i din organisasjon

Det er fort gjort å se på hva andre har gjort for å ta med seg deres erfaringer inn i egen organisasjon. Ofte er det lurt, men det er ikke alltid sånn at det som har fungert for andre, er det som fungerer best for deg. Jeg vil derfor kaste ut noen brannfakler som kan sette i gang tanker om hva som er riktig for akkurat din organisasjon.

🔥 Veldig få forstår hva det å bli datadrevet innebærer

Det handler hverken om å ha mest mulig data, eller å bruke de mest avansert KI-modellene. Det hjelper ikke å ha data om den ikke brukes til noe, på samme måte som det ikke hjelper med spennende språkmodeller og prediksjoner om de ikke benyttes til å påvirke beslutninger. Ofte kan det være nyttig å heller forholde seg til “faktadrevet” eller “innsiktdrevet” for å understreke effekten som skal oppnås, heller enn bruk av data i seg selv.

🔥 Du trenger ikke en egen datastrategi

Det bør i hvert fall ikke være første steg. Å lage en egen datastrategi signaliserer ofte at data er noe litt “på siden”, og har andre mål enn organisasjonen som helhet. Det er ofte fornuftig å vurdere om data bør få en større rolle i virksomhetsstrategien, før man går til det steget å lage en egen strategi. Dersom det viser seg at data er så sentralt for dere at det bør løftes frem som et eget satsningsområde, kan det likevel være nyttig å synliggjøre dette med en datastrategi, men det er ikke utgangspunktet.

🔥Fra intuisjon til datadreven beslutning er ofte for dyrt til at det lønner seg

Å bli datadrevet handler ikke om at alle små og store beslutninger til enhver tid skal bygge på masse data og grundige analyser. Det vil kreve store ressurser og på ingen måte kunne tjenes inn i form av økt verdiskapning. Det handler om å legge ned innsatsen der du får mest igjen for den og tydeliggjøre hva som er målet med å bli datadrevet. Hva er det viktigste for din virksomhet? Dette er fordi du bør starte der verdien av bedre beslutninger er størst.

🔥Frykt for å gjøre noe feil fører til at mange ikke gjør noe som helst

Det er helt sant at det er risikoer knyttet til for eksempel personvern, forretningshemmeligheter og omdømme ved å ta i bruk mer data. Samtidig er det altfor mange som blir usikre på hva som er greit og ikke, og dermed unngår å gjøre noe. Ofte kan man gjøre mer enn man tror, og ved å komme i gang er det også enklere å si noe om hvilke problemstillinger og risikoer man bør bruke ekstra tid på å håndtere. Det viktigste er å starte et sted.

Disse brannfaklene er satt litt på spissen. Likevel så ligger det ganske mye i disse punktene. Det er viktig å ikke bli handlingslammet fordi veien til mål kan virke for lang, eller at det er for mye som må på plass før man kan komme i gang. Du kan og burde jobbe for å få et bevist forhold til data uavhengig av om du har en datastrategi eller ikke, og du trenger ikke å ha på plass omfattende regler for dataforvaltning (data governance), eller en dataplattform før du gjør analyser.

Start med å bli bedre på det du allerede gjør

Å bli en datadrevet organisasjon er en endringsreise på lik linje med å bli en smidig, eller produktorientert organisasjon. Ofte kan det også innebære en større eller mindre omorganiseringsprosess. Før man går i gang med en større prosess, er det lurt å teste i litt mindre skala.

Når du skal gå i gang å verifisere eller avkrefte potensialet for bruk av mer data i din organisasjon, har du overordnet sett to valg. Enten å optimalisere eksisterende virksomhet, eller utforske nye muligheter.

Optimalisere: Å optimalisere eksisterende virksomhet har ofte begrenset usikkerhet, da man kjenner godt til problemstillingene og vet hva som skal til. Samtidig er også ofte potensialet begrenset. Du vil nå et tak på hvor mye du kan, eller det lønner seg å optimalisere.

Utforske: Å utforske handler om å se etter helt nye muligheter, enten om det er nye tjenester og produkter, eller andre markeder som nå kan entres. Her er usikkerheten betydelig høyere. Det kan brukes mye ressurser og innsats, uten at organisasjonen nødvendigvis får så mye igjen for det. Samtidig er potensialet stort dersom man lykkes.

Her, som med så mange andre endringsprosesser, kan det være lurt å tenke stort, men starte smått. Derfor er det fornuftig å starte med å gjøre det du allerede gjør bedre, gjennom å optimalisere. Da får du erfaring med å jobbe med data og innsikt på en ny måte, får mulighet til å mobilisere organisasjonen innenfor kjente rammer og kan skape suksesshistorier tidlig. Dersom man lykkes med det og kjenner at man har mer kapasitet å gå på, er det absolutt spennende å utforske nye muligheter.

Kom i gang

Dersom virksomheten skal være reelt datadrevet, krever det mye av kultur, organisering, styring og kompetanse for å lykkes. Likevel er det mulig å skape mye verdi med data og få stor effekt ganske raskt. Ikke tenk at du må ha alt på plass av strategi og dataplattform — bare start.

Del kunnskapen

Har du en kollega som også hadde dratt nytte av denne artikkelen?

Mer fra Fag i Bekk

Nå er du ved veis ende. Gå til forsiden hvis du vil ha mer faglig påfyll.

Til forsiden