Hopp til hovedinnhold
Fag i Bekk/Hvordan Møller Mobility ...Hvordan Møller Mobility Group hjelper ...

Hvordan Møller Mobility Group hjelper kundene gjennom innovativ bruk av bærekraftsdata

Publisert:19. juni
Skrevet av:Sofie Parow

Hvordan kan bærekraftsdata være et konkurransefortrinn, og ikke bare et rapporteringskrav? Møller Mobility Group tok grep da flåtekundene etterlyste bedre innsikt, og har sammen med Bekk utviklet en løsning som gjør det enkelt for kundene å ta grønne og smarte valg.

Møller Mobility Group har tydelige ambisjoner på bærekraft og har stadfestet seg som en sentral aktør i elektrifisering av bilparken i Norge. De opplever stadig flere forespørsler rundt bærekraftsdata, eller bærekraftsinformasjon, fra sine kunder.

Dette gjelder spesielt flåtekundene — kunder med en større bilpark til bruk i næringsvirksomhet. Møller så dermed et behov for å få en bedre forståelse av flåtekundenes behov knyttet til bærekraft, for å videre undersøke om de kunne utvikle en løsning som skaper verdi for kundene og understøtter bærekraftsambisjonene.



Møller Mobility Groups kunder har et todelt behov for bærekraftsdata

Bekk ble engasjert for å bistå Møller Mobility Group med nettopp dette, og det ble igangsatt et prosjekt for å identifisere en MVP (minimum viable product) for å svare ut kundenes behov for bærekraftsdata. Arbeidet startet med en kartlegging av kundenes behov gjennom en rekke intervjuer. Disse viste at kundenes behov for bærekraftsinformasjon varierer, spesielt etter kundens størrelse og modenhet på området. Likevel så vi at kundenes behov grovt sett kunne deles opp i to kategorier: 1) Informasjon for å svare ut krav og reguleringer, og 2) Informasjon og kunnskap for å ta riktige valg.

Det første behovet, informasjon for å svare ut krav og reguleringer, handler om å enkelt kunne svare ut rapporteringskrav som følge av blant annet Åpenhetsloven, CSRD og kravstilling i offentlige anbud. Eksempelvis må man dokumentere at man har en bilpark med nullutslippskjøretøy for å levere på offentlige anbud. Flere ønsker også en enklere oversikt over hvilke reguleringer og krav som treffer og som vil treffe dem i tiden som kommer.

Det andre behovet, informasjon og kunnskap for å ta riktige valg, handler om et behov for troverdig informasjon i vurderingen av elbil relativt til fossilbil. Dette inkluderer informasjon om miljøpåvirkning, kostnader og konsekvenser for driften ved å gå over til elbil. Flere aktører opplevde usikkerhet rundt hvor mye miljøutslipp og kostnader man ville spare når man sammenlignet produksjon av en ny bil med å fortsette med eksisterende bilpark. Flere ønsket også mer informasjon om hvilken rekkevidde og funksjonalitet man kunne forvente ved valg av elbil, samt hvordan dette ville påvirke deres daglige drift.

En klimakalkulator som skaper verdi for Møller Mobility Group og deres kunder

På bakgrunn av innsikten ble det definert en MVP som raskt ville kunne svare ut kundenes bærekraftsbehov: en klimakalkulator (se kalkulatoren her). Denne viser utslipp og kostnader fra både produksjon og bruk av bil. I kalkulatoren kan kunder sammenligne kostnader og utslipp fra Møller sin mest populære elbil for flåteaktører, Volkswagen ID Buzz Cargo, med kostnader og utslipp fra bilene de har i egen bilpark.

Skjermdump fra Møller Mobility Groups klimakalkulator (https://klimakalkulator.moller.no/)



Klimakalkulatoren løser kundenes behov for troverdig informasjon rundt valg av elbil, og gjør det enklere for Møller sine kunder å ta det riktige valget for bilparken sin. Løsningen gjør informasjonen lettere tilgjengelig, og utgjør et ekstra verdiforslag Møller kan tilby sine kunder. Gjennom MVPen demonstrerer Møller at bærekraftsdata kan brukes til mer enn bare rapportering.

Prosjektet har også blitt omtalt i bransjemagasinet Bilnytt.

Del kunnskapen

Har du en kollega som også hadde dratt nytte av denne artikkelen?

Skrevet av

Mer fra Fag i Bekk

Nå er du ved veis ende. Gå til forsiden hvis du vil ha mer faglig påfyll.

Til forsiden