Hopp til hovedinnhold

Strategien bak den nye nasjonale føremeldingstjenesten Sporet

Skiforeningen vurderte hvordan Norge kan få én landsdekkende føremeldingstjeneste. Bekk gjennomførte en strategisk og kommersiell vurdering av veivalgene.

Kunde:
Skiforeningen
Tidsperiode:
2024
Dette gjorde vi:
  • Forretningsmodellering
  • Digital tjeneste
  • Strategisk og kommersiell vurdering
  • Medlemsvekst

Om oppdraget

Mandatet var å vurdere Skiforeningens posisjon, analysere iMarka og Skisporet opp mot hverandre og etablere et helhetlig beslutningsgrunnlag for retning og gjennomføring. Vi skulle beskrive hva en nasjonal plattform innebærer i praksis, hvilke verdidrivere som må på plass for å sikre medlemsvekst og relevans, og hvordan ansvar og styring bør organiseres mellom partene.

Arbeidet omfattet å vurdere om man burde bygge selv, kjøpe eksisterende teknologi eller gå for et partnerskap – og vi anbefalte et strategisk samarbeid med Swix (tidligere eier av Skisporet.no), hvor avtalen realiseres gjennom kommersielle rettigheter og eksponering. Vi definerte samtidig et målbilde for tjenesten, medlemsøkonomien, plattform- og driftsmodellen, med det økte samfunnsoppdraget fra å levere en landsdekkende tjeneste i sentrum. Vi skulle også anbefale retning for transaksjons- og partnerskapsmodell, begrunne valget og utforme et tydelig målbilde for medlemskonsepter samt forretnings- og leveransemodell.

Vår tilnærming

Vi gjennomførte en grundig kommersiell og strategisk vurdering av marked og brukeratferd, med særlig vekt på sesongvariasjoner, trafikk og konkurranse. Teknisk og operativt vurderte vi styrker og svakheter ved iMarka og Skisporet, og så på muligheter for skalering, kvalitet i dataflyt og utviklingskostnader over tid. I dialog med aktuelle partnere vurderte vi kapabiliteter, insentiver, data- og integrasjonsmuligheter og hvordan en hensiktsmessig styringsmodell kunne sikre felles måloppnåelse. Parallelt modellerte vi medlemsøkonomien med ulike scenarier for vekst, prising og pakking av tilbud, og beskrev en stegvis leveransemodell som reduserer risiko og ivaretar viktige partneres rolle, for eksempel løypelagene.

Anbefaling og nøkkelbeslutninger

Vår anbefaling var å inngå partnerskap fremfor å bygge eller kjøpe alene. Med bakgrunn i analysene vurderte vi dette som korteste vei til effekt, med bedre datagrunnlag og tydeligere nettverkseffekter. Vi anbefalte en nasjonal plattform som samler det beste fra iMarka og Skisporet, og en forretningsmodell som kombinerer sterk brukeropplevelse og medlemsinntekter med partnerbidrag og nye tjenester som en abonnementsløsning for å styrke inntektsgrunnlaget. Anbefalingen inkluderte en tydelig begrunnelse for valget, strategiske prinsipper for gjennomføring og en styrings- og leveransemodell som klargjør roller og ansvar for Skiforeningen, Brav, leverandører og løypelagene.

Dette er et stort strategisk grep for Skiforeningen som vil være med å sikre fremtiden for den digitale føremeldingen, men også et grunnlag for at vi kan møte fremtidens vintere på en best mulig måte. Vi gleder oss stort til lanseringen av Sporet og håper flest mulig brukere tar den i bruk allerede kommende vinter.
- Magnus Sandnes, kommersiell leder i Skiforeningen

En tjenestemodell med styrkede fremtidsutsikter

Skiforeningen fikk et styreklart beslutningsgrunnlag for å realisere én nasjonal føremeldingstjeneste. Målbildet for app og web gjør det mulig å levere et mer helhetlig digitalt tilbud, samtidig som samarbeidet med løypelag styrkes. Modellen legger til rette for mer bærekraftig medlemtsvekst, nye abonnementskategorier, bedre utnyttelse av data og et tydelig samfunnsbidrag gjennom mer tilgjengelige friluftsopplevelser over hele landet.

Merk: Bekk var rådgiver i strategifasen og ikke i selve implementeringen.

Kontakt oss

Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette oppdraget?

Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Fredrik
for en prat.