Hopp til hovedinnhold

Opprop for universell endring

Våren 2024 lanserte vi en løsning som lar kunder bestille rullestolplass digitalt på Hovedscenen, Kanonhallen og Amfiscenen. I prosessen med å lage denne løsningen, oppdaget Nationaltheatret hvor langt bak de – i likhet med de fleste i kulturbransjen – befinner seg i den universelle utformingsløypa.

Kunde:
Nationaltheatret
Tidsperiode:
2023-2024
Dette gjorde vi:
  • Universell utforming
  • Design
  • Teknologi
  • Rådgivning

Uvitenhet var vårt største problem

Nationaltheatrets scener ligger sentralt i folkerike byområder. De er lette å komme seg til og fra, både til fots, med buss, trikk, sykkel og t-bane. På nettsiden deres kan du enkelt bestille billetter, lese om forestillingene og finne ut av alt du måtte lure på. Trodde vi.

For rullestolbrukere, derimot, viste det seg at det å dra på teater bydde på mange utfordringer. Det var ikke lett å bestille rullestolplass. Det var ikke lett å bruke de fysiske rommene våre. Men vårt største problem var at vi ikke visste dette. Nationaltheatret tok for gitt at man visste hva rullestolbrukere trengte.

Og da gjorde vi det eneste riktige vi kunne gjøre i vår situasjon. Vi begynte å snakke med folk.

Fra uvitenhet til nyttig innsiktsarbeid

For å finne ut av hva folk som ønsket å bestille rullestolplass digitalt trengte, kontaktet vi en rekke ulike mennesker. Vi snakket med folk i rullestol. Vi snakket med ledsagere, venner, familie, barn, voksne, gamle og unge, mødre og fedre.

Vi snakket med mammaen til en 8 år gammel blind sønn som elsker musikk over alt på jord. De to hadde vært på flere titalls konserter og festivaler, og hadde mange verdifulle betraktninger.

Vi følte med hun som var på tinderdate, og som ble plassert i en egen bås. Daten hennes? Han måtte sitte et stykke unna. Romantisk.

Vi hadde en fin dialog med FFO, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, og NHF, Norges handikapforbund.

Her er noen viktige funn fra samtalene våre:

  • Flere rullestolbrukere vegrer seg for å ringe teateret direkte, og vil helst finne informasjon på egen hånd.
  • Flere rullestolbrukere synes det er begrenset med informasjon på nettsiden vår. De vil gjerne ha mer utfyllende informasjon. Ja, selv om ting er vanskelig og for dårlig, skriv heller om det åpent på nettsiden så kan jeg som rullestolbruker selv vurdere om jeg vil komme på besøk.
  • De vil helst klare seg selv, men er avhengig av å få mer informasjon om alt fra tilgang på handikaptoaletter og parkeringsmuligheter til høyde og mål på dører og terskler.
  • De vil ha muligheten til å velge mellom å sitte i egen rullestol eller sitte i teaterets seter.
  • De vil kunne sitte sammen med ledsager/venner.

Veien videre for Nationaltheateret

Vi skal fortsette arbeidet med gjøre teatrene universelt utformet. Ikke bare de digitale tjenestene, men også i de fysiske lokalene skal vi gjøre flere oppgraderinger.

Her er listen over det vi har gjort så langt:

  • Det er nå mulig å bestille rullestolplass digitalt til Hovedscenen, Amfiscenen og Kanonhallen.
  • Vi har lagt til rette for å bestille ekstra (kostnadsfrie) plasser til ledsager(e).
  • Personen som kjøper billett må huke av om det benyttes automatisk eller manuell rullestol. Det må vi vite i tilfelle bygget må evakueres.
  • Åpen tilgjengelighetserklæring på nettsiden vår med mulighet for å sende inn forslag til forbedringer.
  • Det er fortsatt mulig å bestille billetter per telefon, e-post og i billettluken for de som ønsker det.
  • Vi er i løpende dialog med Statsbygg og Riksantikvaren om løsninger som gjør byggene våre mer tilgjengelig.
  • Vi skal få flere rullestolplasser på Hovedscenen.

Kontakt oss

Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Nina
for en prat.