Hopp til hovedinnhold

Løvens nye røst

Klimaendringer. Det grønne skiftet. Et samfunn i rask endring. Hvordan møter en organisasjon som har jobbet for bilistene disse utfordringene? Hvordan er NAF relevant for bilentusiasten Ragnar på 50 fra Jessheim mens de samtidig jobber for tryggere sykkelveier? Løven trenger en ny røst for å møte morgendagens medlemmer.

Kunde:
Norges Automobil-forbund
Tidsperiode:
2019
Dette gjorde vi:
  • Kommunikasjonskonsept
  • Merkevarebygging
  • Språkprofil
  • A/B testing
Buss og syklist på vei. Foto. Kreditering: NAF
Et veiskille

NAF ønsket hjelp til å etablere en ny stemme, en ny måte å snakke på, for å nå ut til en ny generasjon medlemmer, uten å miste eksisterende medlemmer. Vi har i arbeidet med å finne den riktige stemmen produsert tekst og holdt workshops hos NAF, og utført grundige analyser av måten de skriver på i dag.

Språket prøvekjøres

For å løse denne oppgaven, måtte vi eksperimentere mye med språket. Det fikk vi anledning til da flere prosjekter som gikk parallelt med språkarbeidet ville hjelpe oss:

  • Medlemsappen skulle revitaliseres.
  • Ny stil og tone for hele NAF skulle utvikles i forbindelse med ny medlemsapp. Erik ledet arbeidet med å få den på plass.
  • NAFs nye kommunikasjonskonsept “Vel frem” var underveis.

Dette gjorde vi:

  • Holdt ukentlige skrivestuer (åpne for alle)
  • Jobbet med å utvikle språket
  • A/B-testing
  • Brukerintervjuer

Dette ble laget:

  • Ny stil og tone-veileder for NAF (Kjøreboka er åpen for alle)
  • Nye tekster til medlemsapp
  • Nye tekster til onboarding av nye medlemmer
Samkjøring funker

For å skrive eller skape godt innhold, er det viktig at innholdet eies og forvaltes av mange. Joda, en gjeng kan godt holde i det, men at flere ønsker, og tør, å skrive, er viktig.

Det motsatte skjer altfor ofte. En liten konstellasjon mennesker må forstå, foredle og hjelpe til mange steder samtidig. Det skaper kø i leveranser, økt sjanse for brokete tekster og følelsen av å «invadere» prosjekter og påføre tekster. I tillegg vil skrivingen avsløre en rekke ting som burde vært tenkt på for lenge siden.

Poenget er: bruk tid på tekst, sammen. Det lønner seg. Denne rapporten slår fast at for hver krone du investerer i klarspråk, får du 1,3 tilbake. Minst.

Bildet i toppen har vi lånt av NAF.