Hopp til hovedinnhold

Hjemmebanen for norsk idrett

TV 2 er et ledende norsk medieselskap som tilbyr både tradisjonelle TV-sendinger, online nyhetsplattform, og moderne strømmetjenester, med et mål om å være i front av den digitale medierevolusjonen.

Kunde:
TV 2
Tidsperiode:
2022-2024
Dette gjorde vi:
  • Innovasjon
  • Tjenesteinnovasjon
  • Strategi
  • Programledelse

Hjemmebanen for norsk idrett – operasjonalisering av TV 2s nye storsatsing

TV 2 har en sterk posisjon i Norge som leverandør av sportsunderholdning. I en årrekke har de tilbudt meget attraktivt innhold fra internasjonale rettigheter som Tour de France, Champions League og Premier League. I 2021 ble TV 2 rettighetshaver for norsk fotball, og besluttet med dette å sette i gang en større satsning på norsk idrett i sin helhet. Bekk har vært sentrale i konseptutvikling og operasjonalisering av satsningen.

TV 2 så potensialet i norsk idrett

Da TV 2 sikret seg rettighetene for norsk fotball, ble det fort tydelig at det var et potensial for å løfte interessen rundt dette. Videre så TV 2 at det kunne være spennende synergier i å løfte også andre grener som håndball, ishockey og basket, i tillegg til bredden innenfor samtlige av disse idrettene. Internasjonal idrett har i løpet av de siste årene blitt stadig mer politisk, mens norsk idrett stod for noe nært, gjenkjennbart og ekte. Men hvordan kunne dette gjøres lønnsomt? Og hvordan kunne de øke underholdningsverdien av norsk idrett?

En unik satsning

TV 2 satte opp en ny satsing, kalt Hjemmebanen for Norsk Idrett, med et dedikert, tverrfaglig prosjektteam. Teamet skulle bygge opp konseptet som helhet, og dermed lansere en rekke nye konsepter innenfor norsk fotball, håndball, ishockey, basket, med mer. Bekk Management Consulting har ledet prosjektteamet og vært kritiske for å sikre koordinering og oppfølging av alle initiativer i satsingen, kommersielt fokus, målstyring, og kommunikasjon med interne og eksterne interessenter.

Mye av nøkkelen til Hjemmebanen ligger nettopp i samarbeidet som foregår i økosystemet norsk idrett. Hjemmebanen har jobbet aktivt for å bygge opp relasjoner på tvers av aktører, og synliggjøre hvordan satsingen skaper verdi og muligheter for alle involverte. Dette inkluderer idrettsforbund, andre medieaktører, produksjonspartnere, og sponsorer av idretten.

TV 2 løfter interessen for norsk idrett til nye høyder

To år etter lanseringen av Hjemmebanen ser man et betydelig løft i interessen for norsk idrett. Eliteserien i fotball for menn har nå flere interesserte i Norge sammenlignet med Premier League, og klubbene viser til utsolgte tribuner over hele landet. Det er grunn til å tro at kryssinteressen mellom fotball og ishockey har bidratt til at også Eliteserien i Ishockey for menn har slått seer- og publikumsrekorder de to siste sesongene. Jobben for å bygge disse idrettene har akkurat begynt og vi i Bekk gleder oss til å følge fortsettelsen!

Kontakt oss

Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Caroline
Portrettbilde av Caroline. Foto.
for en prat.