SpareBank 1

Spleiselaget

Med den nye tjenesten Spleis har SpareBank 1 startet en folkebevegelse innen folkefinansiering. Med god hjelp fra BEKK.

Barn som spiller i korps

En klovnetrupp som hjelper barn i unntakssituasjoner. Åskollen skolekorps trenger sårt et nytt lykkehjul. Bli med å finansiere en ny løkkefotball eller hjelp en familie som opplever sitt livs tøffeste periode. Spleis gjør det mulig for deg og meg å gå sammen om gode idéer og formål. Folkefinansierte prosjekter er i vinden, og digitale værhaner har anslått at 30 millioner kroner allerede har blitt samlet inn via Spleis. Vekstkurvene likner den berømte og ettertraktede «hockey stick-en».

Lettvekter i et tungt selskap

En viktig suksessfaktor bak Spleis, er at prosjektet har vært frikoblet fra de massive styringsstrukturene som preger store selskaper. Hvis SpareBank 1 er en supertanker, kan Spleis sammenlignes med en terrengsykkel, med friheten til å gjøre nye, uventede svinger, manøvrer og triks bransjen ikke har sett tidligere, på svært kort tid. En slik mobilitet utnyttes best av et lite, dedikert team som får relativt frie tøyler under ansvar. Team Spleis ble derfor bestående av kun fire BEKKere og flere erfarne ressurspersoner fra SpareBank 1.

– For å få til digitalisering må vi bort fra rigide prosesser, kravspesifikasjoner og store it-prosjekter. Tilnærmingen Spleis har valgt, med tydelig markedsfokus, kontinuerlig utvikling og smarte styringsmodeller gir større sjanser for å lykkes, sier Mads Mobæk i BEKK.

Lanser så tidlig som mulig

Fristilt fra de tunge styringsstrukturene, fikk spleiselaget spillerom til å jobbe målrettet og effektivt. 14 dager senere ble en enkel versjon av Spleis (eller Frunder, som den het da) lansert til en gruppe pilotbrukere. Fordelen ved å lansere så tidlig som mulig er at man kan måle hva kundene egentlig gjør, og ikke bare hva de sier de ønsker å gjøre. Det gir også en fantastisk innsikt i hva markedet etterspør og reduserer risikoen for å bomme med produktet. Med ekte brukere merkes det fort om man løser et problem som er verdt å løse. Denne tilnærmingen kalles lean startup-metoden, og handler om teste produkter og tjenester så tidlig som mulig, og i så liten skala som mulig, før man går hardt ut i markedet.

Spleis skjermbilde på iPad

6,5 millioner kroner er hittil spleiset til TV-aksjonen…

…og spleisene er åpne frem til 1. desember. TV-aksjonen er verdens største dugnad, og det er et enormt apparat som settes i gang den ene søndagen i året. Men med Spleis er det nå mulig å gi selv lenge etter aksjonen er over.

Både skoleelever, bloggere og fotballfans brukte Spleis til å samle inn penger til UNICEF. Den foreløpige fasiten etter TV-aksjonen ble 253 spleiser, 30 000 innbetalinger og 6,5 millioner kroner samlet inn til UNICEFs viktige arbeid for å gi utdanning til barn rammet av krig og konflikt.

Lyst til å starte en spleis? Gode tips finner du her: https://hei.spleis.no/tagged/spleis-tips

Og forresten, takk til SpareBank 1 for lån av korpsbildet! 🎺

Les også om:

Digital merkevarebygging

Handelshøyskolen BI er en utdanningsinstitusjon som løfter mennesker opp og frem. Men da nye bi.no skulle lanseres, trengte skolen en sparringspartner for å rendyrke design og digital merkevarestrategi.

Student på Handelshøyskolen BI