Den Norske Opera & Ballett

Et nødvendig sceneskifte

Tiden løper ubekymret i fra oss alle, inkludert digitale løsninger og tjenester. Så, etter å ha prestert i nesten 7 år på samme tekniske plattform, var Operaen.no moden for en revitalisering. Har du noen gang kjent på at et potensial har forblitt urealisert eller begrenset på grunn av tekniske, ikke faglige, utfordringer? At du ikke får vist frem hvem du er og hva du kan? Akkurat slik følte Operaen det. Litt ute av karakter, men med et ønske om å skape en ny digital entré for sine gjester.

Moderne og åpent

Selve Operaen er et symbol for hva det moderne Norge representerer, og den vekt kulturen bør ha i samfunnet. Selve bygget fremstår som en allmenning, en hvit plattform som stiger opp av sjøen og knytter fjorden til byen, land til vann. Og som den eneste Operaen i verden, kan besøkende oppleve signaturbygget fra Snøhetta fra taket. Operaen utstråler en åpenhet og tilgjengelighet få av Oslos bygninger kan matche. Egenskaper som nå også gjenspeiles i deres nye nettsider.

For å bedre gjenspeile det moderne uttrykket til bygget og den åpne atmosfæren, har nettsidene gått fra å være tett innrammet med en massiv meny til å ha mer luft mellom både bilder og tekst. I tillegg har fargepaletten blitt lysere og lettere, med inspirasjon fra bygget og materialene der.

Forsiden ser bra ut, men hva skjer backstage?

Operaen.no fremstår som en ganske enkel nettside, med noen produksjoner og forestillinger, datoer for billetter og en lenke til et billettsystem for å kjøpe billetter. Sannheten er at skjer mye i bakgrunnen som sikrer at de riktige forestillingene vises på de riktige datoene, og forsvinnger så fort en forestilling er ferdigspilt. Sammen er det et lite orkester av tjenester i bakgrunnen som skal hjelpe Operaen med å presentere forestillinger og selge billetter.

Vi ønsker å skjule kompleksiteten for brukerne og at sidene skal oppleves som lette og at forestillingene skal være i sentrum.

Vi har prøvd å bevare en følelse av mykhet og letthet ved siden gjennom myke og presise animasjoner og transisjoner. Behagelige elementer som bistår brukeren på oppdagelsesferden inn i operaens verden.
- Leif Erik Bjørkli, utvikler i Bekk

Mer av mindre

Audun Stien, lead designer for designprosjektet og designer i Bekk, forteller om et knallhardt fokus på å redusere den opplevde mengden innhold, både på forsiden og i presentasjonen av en forestilling, parallelt med å balansere målgruppenes behov. Hvordan nå de som er i operaen bare den ene gangen, og de som er der flere ganger i året? I stedet for å lage et kompromiss, falt valget på å prioritere enkelhet og et lettfattelig oppsett rettet spesielt mot de som ikke besøker operaen så ofte.

– "Å fjerne støy, det vil si ting og detaljer som forstyrrer for annen viktig informasjon, har vært et mål helt fra begynnelsen av. Samtidig er opera en kunstform med enorm dybde. Den nye siden er tilrettelagt både for de som kun skal kjøpe en billett og for de som vil dykke ned i operaens detaljrike univers. Begge parter vil finne det de trenger på den nye siden", understreker Audun.

Skreddersydd typografi

Kunst er et begrep som favner om mange sjangre og uttrykk, og Operaen må kunne presentere et bredt spekter av produksjoner. Det har derfor vært viktig at nettsidene vil fungere for både Nøtteknekkeren, Carmen og Biffy Clyro, hvor produksjonene får lov til å være helten. Å finne en god balanse mellom avsenders identitet og de ulike forestillingene, har krevd utallige iterasjoner av både konsept og endelig design.

Et grep som ble introdusert tidlig i prosessen, var å gjenbruke typografien fra logoen til Den Norske Opera & Ballet. De rene linjene og tydelige referansen til bygget, gjør at den egner seg godt til å kunne presentere forestillingene uten å konkurrere med dem. Samtidig skaper den en bro mellom forestillingene som egne produksjoner, og til Operaen som stedet hvor forestillingen bor og hører hjemme.

Les også om:

Aerodynamisk samarbeid

Bekk har bistått Norwegian med å realisere og styrke sin vekststrategi gjennom implementering av viktige og nødvendige strategiske tiltak som skal holde selskapet flyvedyktige i lang tid.

To reisende ved Norwegian skranke