Alltid i bevegelse

Toget er så mye mer enn et transportmiddel. Det er en tradisjonsrik forbindelse som knytter oss sammen, uansett sesong, høytid eller anledning. Familier som skal trygt hjem til jul. Djerve eventyrere på sporet av fjord og fjell. Stolte besteforeldre på vei til nybakte foreldre. Toget er for alle.

Vår reise med NSB begynte for flere år siden på forretningssiden, men har utviklet seg til å bli et tverrfaglig samarbeid mellom alle fagområdene. Sammen ønsker vi å skape en behagelig, digital og konsistent opplevelse – fra øyeblikket noen bestemmer seg for å dra til sekundet de ruller inn på endestasjonen.

Her var vi. Og hit skal vi

Der en reise tar slutt, begynner den for noen andre. Og sånn var det når vi fikk oppdraget med å utvikle NSB videre. Nå var det vår tur, sammen med Uniform og mange flinke folk fra NSB.

Hvorfor var det nødvendig med et sporskifte?

Tidligere hadde NSB samarbeidet tett med mange ulike tjenesteutviklere og kommunikasjonsbyråer. Fra hver sin kant utviklet de løsninger og tjenester for sine respektive plattformer, men snakket ikke sammen på tvers av oppdragene de utførte. Konsekvensen av dette ble at totalopplevelsen av NSB så ut som en digital mosaikk, og når reisende beveget seg fra en flate til en annen, var det som å ende opp på en ukjent destinasjon. En sømløs og innholdsrik kundeopplevelse i alle digitale flater er enveisbilletten til suksess.

Noe av det første som måtte gjøres, var å vurdere verdien av å ha mange ulike uttrykk fordelt på flere kanaler kontra å utvikle et helhetlig design.

Så vi samlet et knippe eksempler på hvordan kommunikasjonen og tjenestene fremsto og kalte inn alle som hadde noe med design å gjøre i NSB. Konklusjonen var åpenbar og unison. NSB ga grønt lys til å starte arbeidet med å skape et helhetlig design for alle digitale flater. Men for å komme frem til riktig destinasjon, måtte vi først beskrive den nye reiseruten.

Designprosessen

Ord kan bety så mye for så mangt. Arbeidet med å velge ut noen få, representative ord for en tjeneste som krysser både fylkesgrenser, dalfører, fjelloverganger og furuskoger – og som skal gjenspeile verdiene til et stort statlig selskap – det er en oppgave man skal ta på alvor.

Ordene vi landet på var:

Norsk. Inspirerende. Omtenksom. Tre ord som rommer mye varme. Og litt kulde. Tanker om det nordiske og nære. Nedsnødde sommerhytter på vidda. Menneskene. Familier i farta. Dagdrømmere mellom Holmestrand og Halden.

Design har ingen endestasjon

Design er en kontinuerlig reise. Og NSB sitt utvikles av oss, passasjerene, Uniform og NSB. Vi jobber hele tiden for å skape en mer behagelig, forutsigbar og sømløs reise.

Vi er stolte av hva vi har fått til sammen med NSB og Uniform. I fellesskap har vi etablert en bærekraftig strategi, et felles designsystem – i tillegg til en ny nettside og app. På teknologisiden har vi også bidratt tungt med blant annet å legge hele billettløsningen i skyen.

Tverrfaglig ekspertise

Tverrfaglige team er Bekk. Vi mener de største og mest betydningsfulle endringene utføres av sterke, tverrfaglige team. Utviklingen drives av flinke folk som tør å utfordre etablerte løsninger og holdninger, uansett bransje. Derfor er vi opptatt av å gjøre det som må gjøres, og ikke nødvendigvis det vi blir bedt om å gjøre.

Hva har vi gjort?

- Utviklet ny visuell digitalprofil

- Ny mikrotjenestearkitektur og omskriving av appene og nsb.no

- Ny forside og reiseplanlegger på nsb.no

- Utviklet og lansert push-meldinger

- Skybilletter i appen

- Utarbeidet strategiske målsetninger

- Konseptutvikling av nye kundetjenester

- Forenklet tunge og tidkrevende arbeidsprosesser internt

- Redesignet kjøpsløpet i appen

- Nytt kjøpsløp web (kun for lokaltog enn så lenge)

Les også om:

Tjenester som forenkler og forbedrer hverdagen

Det kan ha vært rett etter at din førstefødte kom til verden. Da du søkte råd i jakten på en ny jobb. Om du har gått arbeidsledig og trengt litt ekstra støtte i hverdagen.

Bruker av NAV sine tjenester